Dimecres 17 Juny 2009
CONJUNT MONUMENTAL
ESGLÉSIES DE SANT PERE

Terrassa

El conjunt monumental de Sant Pere, està catalogat entre els cinc principals monuments del preromànic a Catalunya, important conjunt històric format per les esglésies de San Pere, San Miquel i Santa Maria. Construcció començada a mitjans del sV al mateix temps i properes entre si, acabada al primer terç del s.VI, encara que posteriorment han sofert diverses modificacions. Situades en la confluència dels torrents de Vallparadís i Montner, antic nucli visigòtic d'Egara, origen del poble de Sant Pere. Són un centre de referència dins de l'art gòtic, únic a Europa, que abasta un període ininterromput que va des de l'època ibèrica fins als nostres dies, comparable només al de Sant Julià de Boada, Sant Pere de les Puel.les, Sant Quirze de Pedret i Sant Benet de Bages.
Sant Miquel és l'únic edifici que conserva la planta i alçat originals del s.VI. La intervenció arqueològica ha permès identificar com una església de difunts. L'absis està decorat amb una pintura mural que iconogràficament representa un dels somnis d'Ezequiel. Sota l'absis hi ha una cripta, actualment dedicada a Sant Celoni i on s'han localitzat restes d'un enterrament contemporani al'edifici. Al voltant de les esglésies hi ha una extensa necròpolis, amb enterraments que van des del s.IV a l'època moderna.
Santa Maria conserva l'absis del s.VI, de planta de ferradura amb capçalera de planta quadrada, restes de murs de la nau i fonaments de les columnes en planta de creu de la nau central. També s'han localitzat diversos enterraments. Destaca la pintura mural original que cobreix l'espai absis i que iconogràficament representa a Crist i els apòstols. Fora de l'edifici, a l'entrada, es pot veure restes d'un mosaic de pavimentació corresponent al s V.
Sant Pere, església actualment amb funcions parroquials, d'una sola nau, coberta de volta de canó, absis triloba i el transsepte són d'època preromànica s.IX i X. Conserva la capçalera central de l'absis, de planta trilobulada, i sòl del presbiteri amb restes del mosaic que ho pavimentaba. La llum entra a l'interior per dues grans finestres a banda i banda de la porta i per les tres finestres de l'absis. Té dos campanars, un d'espadanya d'origen romànic i un altre més modern prop del transsepte. Cal destacar el Retaule s.XV de Jaume Huguet en commemoració a Sant Abdó i Sant Senén, patrons dels pagesos abans de la difusió, en època barroca, del culte a sant Isidre. També el pre-romànic, romànic, gòtic i barroc en forma de pintures murals úniques en la història de l'art medieval.


Fotos: M. Vallvé
Preu: 3,00 €
Visitants: 28 persones

+ info: lavilluis@gmail.com



El conjunto monumental de San Pedro, está catalogado entre los cinco principales monumentos del prerrománico a Cataluña, importante conjunto histórico compuesto por las iglesias de San Pedro, San Miguel y Santa Maria. Construcción empezada a mediados del s.V al mismo tiempo y cercanas entre sí, terminada al primer tercio del s.VI, aunque posteriormente han sufrido diversas modificaciones. Situadas en la confluencia de los torrentes de Vallparadís i Montner, antiguo núcleo visigótico de Egara, origen del pueblo de San Pedro. Son un centro de referencia dentro del arte gótico, único en Europa, que abarca un período ininterrumpido que va desde la época ibérica hasta nuestros días , comparable sólo al de Sant Julià de Boada, Sant Pere de les Puel.les, Sant Quirze de Pedret i San Benet de Bages.
San Miguel es el único edificio que conserva la planta y alzado originales del s.VI. La intervención arqueológica ha permitido identificarlo como una iglesia de difuntos. El ábside está decorado con una pintura mural que iconográficamente representa uno de los sueños de Ezequiel. Bajo el ábside hay una cripta, actualmente dedicada a Sant Celoni y donde se han localizado restos de un entierro contemporáneo al edificio. Alrededor de las iglesias hay una extensa necrópolis, con enterramientos que van desde el s.IV a la época moderna.
Santa Maria conserva el ábside del s.VI, de planta de herradura con cabecera de planta cuadrada, restos de muros de la nave y cimientos de las columnas en planta de cruz de la nave central. También se han localizado diversos enterramientos. Destaca la pintura mural original que cubre el espacio ábside i que iconográficamente representa a Cristo y los apóstoles. Fuera del edificio, en la entrada, se puede ver restos de un mosaico de pavimentación correspondiente al s.V.
San Pedro, iglesia actualmente con funciones parroquiales, de una sola nave, cubierta de bóveda de cañón, ábside triloba y el transepto son de época prerrománica s.IX y X. Conserva la cabecera central del ábside, de planta trilobulada, y suelo del presbiterio con restos del mosaico que lo pavimentaba. La luz entra al interior por dos grandes ventanas a lado y lado de la puerta y por las tres ventanas del ábside. Tiene dos campanarios, uno de espadaña de origen románico y otro más moderno cerca del transepto. Cabe destacar el Retablo s.XV de Jaume Huguet en conmemoración a san Abdón y san Senén, patronos de los agricultores antes de la difusión, en época barroca, del culto a san Isidro. También el pre-románico, románico, gótico y barroco en forma de pinturas murales únicas en la historia del arte medieval.



The monumental complex of San Pedro, is listed among the top five of the pre-Romanesque monuments in Catalonia, consisting of important historic churches of San Pedro, San Miguel and Santa Maria. Construction started in mid-SV at the same time and close together, completed the first third of s.VI, but has subsequently undergone several modifications. Located at the confluence of the rivers of Vallparadís i Montner former Visigothic nucleus of Egara, origin of the town of San Pedro. They are a focal point within the gothic art, unique in Europe, covering a continuous period which extends from the Iberian era to today, comparable only to that of Sant Julià de Boada, Sant Pere de les Puel.les, Sant Quirze of Pedret i San Benet de Bages.
San Miguel is the only building which retains the original floor and lifted s.VI. The archaeological excavations have identified the deceased as a church. The apse is decorated with a mural that represents one of the iconographic dream of Ezekiel. Under the apse is a crypt, dedicated to Sant Celoni now and where are located the remains of a funeral to contemporary building. Some of the churches there is a vast necropolis, with tombs ranging from s.IV the modern era.
Santa Maria retains the apse of s.VI, horseshoe plant with a square head, the remains of the nave walls and foundations of the columns in cross plan of the nave. Have also been found several burials. Stresses the original mural that covers the area that i apsis icons representing Christ and the apostles. Outside the building at the entrance, you can see remains of a mosaic pavement for the SV
San Pedro, parish church now functions in a single nave covered with a barrel vault, apse and transept triloba are pre-Roman times and s.IX X. Retains the header of the central apse trilobulada plant and soil with the Presbytery what remains of the mosaic-paved. The light enters the interior by two large side windows and side door and three windows of the apse. It has two towers, one gable of Romanesque art and another near the transept. Of note is the altarpiece by Jaume Huguet s.XV commemorating St. Abdon and Saint Senén, patron of farmers before the dissemination in Baroque era, the cult of San Isidro. Also the pre-Romanesque, Romanesque, Gothic and Baroque in the form of murals are unique in the history of medieval art.


Fotos: M. Vallvé
Preu: 3,00 €
Visitants: 28 persones

+ info: lavilluis@gmail.com